Operaatio Meritähti

Suomen Meripelastusseuran Operaatio Meritähti on vetisempi versio joulun Operaatio Lumihiutaleesta. Operaatio Meritähdessä Suomen Meripelastusseuran vapaaehtoiset meripelastajat miehittävät seuran n. 130 pelastusalusta koko juhannusviikonlopun ajaksi ja avustavat vesilläliikkujia tarpeen mukaan ympäri Suomen.

PV Emmi saapumassa Anturille (kuva Reijo Aittola)

Espoossa me hoidimme Operaatio Meritähden päivystyksen saaritukikohdastamme Anturilta käsin. Miehistöön oli ilmoittautunut noin 15 vapaaehtoista, joista osa oli mukana torstaista sunnuntaihin ja osa joitain pätkiä viikonlopun aikana. Päivystykseen valmistautuminen alkoi jo keskiviikkona, kun roudasimme Anturille enemmän kuin tarpeeksi ruokaa, pari kuutiota polttopuita (kiitos Pekka!), kirjahyllyn, kompostin sekä huoltajamme Reiskan, joka huolehti vapaaehtoisten muonituksesta sekä saunanlämmityksestä koko viikonlopun ajan. Suuri kiitos siitä Reiskalle!

Torstai-ilta meni kivasti saunoessa ja syödessä ja perjantainakin saimme kivasti puuhastella kokkoa rakentaen ja polttopuupinoja kasaten, kunnes sitten heti lipunnoston jälkeen Virvestä alkoi kuulua tuttu ”Vihtori Suomenlahti 218” ja siitä lähti juhannuksen härdelli päälle. PV Emmi aloitti tehtävien suorittamisen hinaamalla konerikkoisen huviveneen turvasatamaan ja paluumatkalla kuuli, kuinka PV Westhouse kutsuttiin avustamaan konerikkoisen purjeveneen rantautumisessa. Siinä se ilta vierähti. Juhannussauna jäi saunomatta ja kokkokin sytytettiin vasta vähän puolen yön jälkeen.

Punanutut juhannuskokon äärellä (kuva Reijo Aittola)

Vapaaehtoiset meripelastajat luovuttavat perinteisesti Helsingin meripelastuslohkokeskukselle vihdan, jonka myötä toivomme rauhallista juhannusta, jotta vihtaa pääsee myös käyttämään. Perjantai-iltana saimme kuulla, että tänä vuonna vihta olisi meidän espoolaisten vastuulla, mutta koska mitään on turha murehtia etukäteen, jätimme vihtapähkäilyt lauantaiaamuun. Onneksi mukana olleet ”meripelastuskoirat” Roa ja Riisa herättivät sen verran aikaisin, että Anni ja Reija livahtivat koirien kanssa ulos mökistä vihdan tekoon puoli kahdeksan aikaan. Anturi ei ole mitenkään kuuluisa isoista koivumetsistään, joten riittävän tuuhean ja isolehtisen koivun löytäminen tuotti hieman haasteita, mutta aika hyvän vihdan saimme tehdyksi, vaikka kylmän alkukesän myötä koivussa oli vielä kukintoja ja osa lehdistäkin oli enemmän hiirenkorvia kuin lehtiä.

Me espoolaiset sekä Helsingin Meripelastusyhdistyksen ja PR Jenny Wihurin miehistöt kokoonnuimme klo 12 Vironaltaalle perinteiseen vihtaseremoniaan ja juomaan kahvia ja syömään pullaa. Kiitos Jenny Wihurille emännöimisestä! Helsingin yhdistyksen kilpailuvietti nousi esiin, kun aikatauluhaasteet estivät perinteisen lentopallopelin Pihlajasaaressa, joten nopeasti piti kehittää köydenvetoskaba yhdistysten kesken Vironaltaan laiturilla. Espoo suoriutui hienosti pronssille!

Miehistönvaihdon ja polttoainetankkauksen jälkeen PV Westhouse pääsi siirtymään Anturille odottamaan lounasta, mutta PV Emmi lähti tehtävälle. Kytön länsipuolella ajelehti konevikainen huvivene, joka tarvitsi hinausapua. Lopulta Emmin päästyä myös Anturille pääsimme syömään ja sopivasti siinä syödessä tuli ilmoitus kiireettömästä Trossi-tehtävästä: alus vuoti hiljalleen vettä sisään laiturissa ja asiakas toivoi meiltä apua aluksen kannatteluun pinnalla tai ylösnostossa. Juhannuspäivänä ei ole helppoa löytää nostoapua, mutta lopulta alus saatiin trailerin ja vetoauton avulla ylös turvaan. Juuri kun PV Westhouse oli palaamassa takaisin tältä tehtävältä hieman ennen klo 23 tuli uusi tehtävä konerikkoisesta huviveneestä. Samaan aikaan tuuli oli yltynyt ja vesisade alkanut. Anturilla olevat miehistön jäsenet pitivät saunaa lämpöisenä ja valmistivat lämpimät voileivät, kun MarineTrafficin kautta pystyi huomaamaan, että PV Westhouse lähestyy tukikohtaa vähän ennen yhtä yöllä. Märät ja nälkäiset miehistönjäsenet saatiin huollettua ja pääsimme kaikki nukkumaan.

Perunoidenpesulaitos (kuva Reijo Aittola)

Sunnuntaiksi oli luvattu sen verran navakkaa tuulta, että päätimme siirtyä heti puolen päivän jälkeen Mellsteniin ylläpitämään valmiutta, koska tuuli nosti aallokon suoraan Anturin laituriin. Tarkoitus oli myös suorittaa miehistönvaihto Mellstenissä n. klo 14. Suunnitelmiin tuli pieni muutos, kun saimme Trossitehtävän irroittaa ankkuriliina purjeveneen potkurista. PV Emmi lähti tehtävälle, jolla navakka tuuli aiheutti pieniä haasteita, mutta ei mitään mistä ei meripelastaja selviytyisi. Urhea perämies Markus onnistui sukeltamaan köyden potkurista, joten avustettava pääsi jatkamaan matkaa omin avuin ja me pääsimme palaamaan Anturille hakemaan tavaroita ja huoltaja-Reiskaa. PV Westhousen miehistö odotteli jo laiturilla ja tavaroiden pakkaamisen jälkeen lähdimme kohti Mellsteniä yhtä matkaa. Ennen lähtöä avustimme mökkinaapurimme juhannusseurueen siirtymisen turvallisesti heidän omaan alukseensa, johon he eivät omasta laiturista kovan tuulen takia päässeet. Otimme seurueen PV Emmiin ja kuljetimme heidät suojan puolelle, josta siirto omaan alukseen sujui turvallisesti. Aikataulu muuttui taas matkalla Mellsteniin, kun saimme tiedon karilla olevasta aluksesta. Kivikko on meille levottoman tuttu, mutta onneksi tällä kertaa avustettava oli siinä kohtuullisen kevyesti kiinni eikä rungossa ollut vaurioita. Peräsin oli kuitenkin ottanut osumaa, joten hinasimme aluksen satamaan, jossa se saataisiin ylös trailerilla.

Ankkuriliina pois potkurista (kuva Anni Muukkonen)

Navakoituneen tuulen vuoksi osa torstai-illasta saakka valmiudessa olleesta miehistöstä päätti jatkaa vielä sunnuntai-iltaan saakka, jotta käsipareja olisi varmasti riittävästi. Sunnuntai-ilta sujui kuitenkin rauhallisesti eikä uusia tehtäviä tullut. Veneilijät olivat selkeästi tajunneet katsoa sunnuntain sääennusteen ja moni ulkoilusaari oli tyhjentynyt jo lauantai-illan aikana. Me jatkoimme Operaatio Meritähteä aina klo 20.30 saakka eli yhteensä valmiustunteja kertyi 76 tuntia.

Meripelastaja odottaa poispääsyä 😉 (Kuva Reijo Aittola)

Tietoa kirjoittajasta

Anni

Vapaaehtoinen meripelastaja, joka marras- ja huhtikuun välisenä aikana etsii muun elämänsä rippeitä kotoa, töistä ja ystävien luota.