Siinäpä se sitten taas oli

Kausi 2014 on nyt kokonaan paketissa. PV Westhouse ja PV Emmi lähtivät lämpimään halliin Tammisaareen talvehtimaan jo aiemmin, mutta PV Furuno porskutti menemään aina marraskuun loppumetreille asti. Viimeisinä päivinä PV Furunon aina-yhtä-uskollinen-ja-luotettava moottori Perkins alkoi nihkeilemään, todennäköisesti liian viileiden ilmojen vuoksi. Meillähän ei ole mitään lämmitystä moottoritilassa, joten pakkasen puolelle mentäessä koneen käynnistyminen oli aina vain hankalampaa ja hankalampaa. Pari kertaa jouduimme perumaan harjoitusajon, koska emme ole saaneet Furunon moottoria käyntiin.

Tästä syystä totesimme, että on aika luovuttaa kauden 2014 suhteen. Se oli Furunolle pitkä ja upea! Viime vuonna PV Furuno lopetti yhteistyön jo lokakuussa, mutta tänä vuonna Furuno oli mukana vielä Pyhäinpäivän paraatissa ja jaksoi melkein kuukauden vielä sen jälkeenkin. Alus nostettiin vedestä joulukuun ensimmäisenä päivänä. PV Furuno talvehtii pukeilla Mellstenissä, Espoon Haukilahdessa. Sillä ajettiin karvan verran vajaa 1000 mailia tänä kesänä, joten lepo on ansaittua!

WP_20141213_09_52_04_Pro

PV Furunon talvimökki

Matti ja Jukka rakensivat Furunon ympärille mökin rungon ja pressuseinää paikalleen olivat laittamassa bloggari itse, Jukka, Ilona, Anu, Tapsa ja Petteri. Suuri kiitos talkootöissä mukana olleille!

Ensin pressu harjan päälle

Ensin pressu harjan päälle

WP_20141213_10_40_53_Pro

Petteri asettelemassa pressua paikoilleen

WP_20141213_11_08_50_Pro

Sidoimme erilaisia painoja pressun liepeisiin

 

Kino Mellsten olisi valmis vaikka drive-in elokuvaa varten!

Kino Mellsten olisi valmis vaikka drive-in elokuvaa varten!

Ensi vuonna tämä blogi muuttaa olomuotoaan. PV Furunon kunnostusblogina se on ajanut asiansa, mutta tämä kausi on osoittanut, että kunnostustyöt ovat nykyisin ihan perushuoltohommia eikä niinkään ”verta, hikeä ja myrkkymaalia”-meininkiä. Blogi kuitenkin jatkaa, eri tarinoilla vain. Blogi tulee jatkossa kertomaan espoolaisen vapaaehtoisen meripelastajan elämästä yleisesti ja toivon mukaan monesta eri näkökulmasta. Kiitos kaikille talkoolaisille, hengessä mukana eläneille ja meitä tässä isossa urakassa kannustaneille. Toivottavasti pysyt jatkossakin lukijana! Palataan asiaan kaudella 2015!

Hyvää talvea, Furuno!

Hyvää talvea, Furuno!

PV Furuno pulassa SMPS päällystökurssilla!

PV Furunolla on ollut vientiä viime aikoina ja tuoreimpia kuulumisia Bågaskär-viikonlopusta kertoo alla Tuomas Kalanti:

———————————-

Otsikosta vetää äkkiä johtopäätöksen että nyt ne ovat toilailleet tosissaan jotain. No tottahan tuossa on toinen puoli eli PV Furuno osallistui Meripelastusseuran päällystökurssille maalialuksena ja toden totta joutui moneen erilaiseen pulaan viikonlopun aikana joista aluksella sattunut ”räjähdys” ei ollut pienimmästä päästä.

Tarina sai alkunsa noin kuukausi sitten kun päällystökurssin maalitoiminnan vetäjä mietti kurssin maaleja ja syntyi ajatus, että Furuno olisi oivallinen vene maaliksi kurssille. Espoossa asiasta innostuttiin kanssa ja pian oli miehistö kasassa. Meno- ja paluumatkoilla miehistölle kertyi hyvää perusnavigointitreeniä ja kurssin aikana miehistö toimi maalihenkilöinä Furunolla ja muilla kurssin rasteilla.

PV Furuno Bågaskärin laiturissa

PV Furuno toimi siis eri harjoituksissa maalialuksena esittäen konevikaista, karille ajanutta, jossa oli äkkipysähdyksen aiheuttamia vammoja matkustajalla ja jo aiemmin mainittua räjähtänyttä alusta. Kaasupullon räjähdyksen jälkeen paatti oli kuitenkin pinnalla ja saatiin pelastettua, toisin kuin osa matkustajista. Onneksi kyseessä oli kuitenkin harjoitus, tosin erittäin realistinen sellainen kiitos erinomaisen maalitoiminnan.

PV Furuno osoitti jälleen tarpeellisuutensa ja meripelastusvarusteita lukuunottamatta, se on tyypillinen huvivene, joten pystyy esittämään hyvin meidän asiakasvenettä. Meripelastusseuran asiakasveneet ovat tyypillisesti alle 10 m pitkiä huviveneitä. Paatilla on siis oma vankka asemansa meripelastajien koulutuksessa ja harjoitustoiminnassa.

PV Kotkan miehistö hoitaa potilasta ja valmistautuu potilaan siirtoon

Allekirjoittanut toimi kurssilla kouluttajana PV Kotkalla ja kohtasi PV Furunon miehistöineen eri tilanteissa. Furunon miehistö veti roolinsa hienosti ja vaikka kurssilaisina oli ennestään tuttuja, niin homma ei mennyt leikiksi vaan rastit vedettiin ”tosissaan”

Kuva on otettu noin 700 m päästä PV Kotkan lämpökameralla ja kuvassa on vasemmalla ”räjähtänyt” PV Furuno ja oikealla PV Rautauoma joka on saapumassa apuun.

Meripelastuskouluttajien puolesta PV Furuno on erittäin tervetullut maalitoiminnan tueksi tulevaisuudessakin!

Kiitos!

———————————

Ja kyllähän me mielellämme PV Furunoa ”lainaamme”! Aluksella olikin työntäyteinen viikonloppu, kun heti Bågaskäristä kotiuduttuaan se pääsi viemään Espoon juniorit merelle suorittamaan etsintätehtäviä. Tästä suuri kiitos Jukka Palkoselle, joka jaksoi vielä viikonlopun mittaisen maalihenkilönä ja PV Furunon päällikkönä toimimisen jälkeen päälliköidä junnutreenitkin!

Päällystökurssin tunnelmat kuvasi ja kertoi Tuomas Kalanti.

Kansainvälinen sunnuntai

Tällä hetkellä on käynnissä kansainvälinen meripelastajavaihto, jonka johdosta Suomessa vierailee meripelastajia kahdeksasta eri kansallisuudesta (lisätietoja täältä ja täältä).

Espoon Meripelastajat pääsivät osallistumaan vaihtareiden ohjelmaan viime sunnuntaina kun heille järjestettiin harjoituskeikkoja Espoon saaristossa. PV Emmi ja PV Westhouse yhdessä Helsingin PV Rautauoman kanssa tekivät vaihtareiden kanssa kolme erilaista keikkaa, joista yhdessä PV Furuno toimi maalialuksena. PV Westhouse suoritti pintapelastuskeikkaa, jossa ”uhri” piti hakea läheiseltä luodolta, PV Rautauoma haki rankavammapotilasta Stora Herröstä ja PV Emmi avusti karille ajanutta PV Furunoa. Tästä viimeisestä keikasta lisätietoja tässä postauksessa.

PV Emmi otti kyytiin 2-3 vaihtaria kerrallaan Herrökobbenilta, jossa PR Jenny Wihuri toimi harjoitusjohtokeskuksena. Varsinaisena miehistönä toimi Espoon Meripelastajista Markus, Markus ja Marcus. Helppoa sinänsä, että vaihtareiden piti opetella vain yksi nimi tullessaan PV Emmiin. Irrottauduttuaan laiturista harjoitusjohtokeskus kutsui PV Emmiä Virve-verkossa olevan koulutuskanavan kautta: ”Rescue Emmi this is Rescue Center Bågaskär”. Sen jälkeen joku vaihtareista hoiti radioliikenteen ”harjoitusjoken” kanssa, josta saivat hädässä olevan aluksen koordinaatit. Sen jälkeen heidän piti löytää kyseiset koordinaatit Uusi Loiston avulla ja käskeä ruorissa ollutta Mark/custa ohjaamaan PV Emmi kyseiseen paikkaan, eli Pentalan edustalla olevalle hiekkasärkälle.

PV Furuno ”hädässä”

Jo kaukaa oli nähtävissä viitan väärälle puolelle ajautunut PV Furuno. Furunon vieressä oli jotain punaista, joka ensin näytti jääpoijulta, mutta joka kiikareilla tarkemmin katsottuna osoittautui kahlaavaksi ihmiseksi. Tämä havaittuaan vaihtarit tajusivat kuinka matalasta paikasta oli kyse ja ohjeistivat ruori-Mark/custa lähestymään Furunoa sen mukaisesti.

Tapsa ja PV Furuno

Puhe-etäisyydelle päästyään vaihtareille selvisi, että kohdealuksessa on myös vuoto, joten heidän täytyy valmistella pumppu veden poistoa varten. Paras tapa toimia oli valmistella pumppu ensin ja vasta sen jälkeen hinata PV Furuno pois matalikolta, koska jos vuoto olisi suuri, aluksen uppoamismahdollisuudet olisivat suuremmat syvässä vedessä verrattuna hiekkasärkällä makaamiseen. Tästä syystä vaihtarit ensin valmistelivat uppopumpun ja alkoivat sen jälkeen valmistella karilta irrotusta.

Parhaan mahdollisen toimintatavan suunnittelua

Koska ihan aluksen viereen ei päässyt, vaihtareiden piti kuljettaa hinausköysi PV Furunolle jollain tavoin. Osa vaihtareista oli lähettänyt pintapelastajan viemään hinausköyden ja osa heitti sen PV Furunon ympärillä kävelevälle Tapsalle kastliinan avulla. Sen jälkeen hitaasti kierroksia nostamalla PV Furuno irtautui helposti hiekkasärkästä ja alus otettiin PV Emmin kylkeen vaurioiden tarkastelua ja veden pois pumppausta varten. Harjoitusteknisistä syistä PV Furunossa ei tietenkään ollut oikeasti vuotoa vaan uppopumppua roikotettiin Furunon laidan yli, ja vaihtarit kierrättivät vettä Itämerestä. Tämän jälkeen alus todettiin toimintakuntoiseksi ja PV Emmin miehistöineen oli aika palata takaisin Herrökobbenille ottamaan vastaan uusi miehistö.

Kastliinan avulla hinausköysi avustettavaan

Markus ruorissa

Irrotus voi alkaa

PV Furuno PV Emmin kyljessä

Uppopumppu harjoitusteknisistä syistä PV Furunon laidan toisella puolella, jotta veden poisto uppopumpun avulla saatiin simuloitua.

Illan pimennettyä Herrökobbenilla syötiin ja saunottiin ja käytiin läpi päivän keissejä.

Nuorisokoulutus

PV Furunon pääasiallinen tarkoitus on toimia aluksena juniorikoulutuksessa. Onhan se kiva junnujenkin päästä harjoittelemaan meripelastusta autenttisissa olosuhteissa eikä aina vain rannalta käsin tai luokkahuoneessa.

Espoon junnut harjoittelevat aina sunnuntai-iltapäivisin ja suurin osa treeneistä pidetään PV Furunon avulla. Jokainen PV Furunon päällikkö on velvoitettu lähtemään junnujen kanssa merellä ainakin kerran kaudessa. Ja koska PV Furunon päälliköitä on kokonaista 18 kpl ei tämän pitäisi aiheuttaa kenellekään liiallista stressiä.

Viime viikolla PV Furuno sai taas uuden päällikön kun aluksen kunnostusprojektista vastannut ja entinen alusvastaava Marcus sai päällikkyyden. Bloggaajan mielestä kukaan muu päällikkö ei ole ansainnut PV Furunon päällikkyyttä niin suuresti kuin Marcus. Eli onnittelut! Ja koska Marcuksella oli heti viime sunnuntaisen junnukoulutuksen yhteydessä ensimmäinen päällikköpäivä, kirjoitti hän tietenkin aiheesta muutaman rivin myös blogiin. Alla junnutreenit Marcuksen malliin, olkaa hyvät!

———————————————————

PV Furuno on lunastanut täysin lupauksensa koulutusaluksena. Useimpina sunnuntaina EMPY:n juniorit lähtevät sillä harjoittelemaan. Viime sunnuntaina allekirjoittanut pääsi toimimaan ensimmäistä kertaa Furunon päällikkönä, kun suuntasimme junnujen kanssa merelle.

Alkutsekkien jälkeen ensimmäinen tiimi sai tehtäväkseen navigoida meidät Särkiniemen länsipuolelle. Pari muuta innokasta hoiti tähystystä keulakannella. Loppujen kanssa treenattiin paikallistuntemusta merikarttojen parissa. Kaikki saaret tunnistettiin pienen epäröinnin jälkeen.

PV Furunon ohjaamo (arkistokuva)

Perille saavuttuamme etsimme sopivan ankkurointipaikan ja aloitimme päivän koulutuksen. Hytissä harjoiteltiin tutkakuvasta paikan tunnistamista ja paikan määritystä VRM renkaiden avulla. Kannella tehtiin vastaava harjoitus mittaamalla suunta kolmeen eri kohteeseen käsisuuntimakompassin avulla. Harjoitusten jälkeen palattiin kotisatamaan reittiä Tiirasaari EP* – Vehkasaari PP** – Miessaarenselkä. Kaikki junnut osasivat hienosti harjoitellut taidot: aluksen käsittely, navigointi, ankkurointi, köysien käsittely, paikallistuntemus sekä paikanmääritys.

*eteläpuoli **pohjoispuoli

Teksti Marcus Konkola

Navnetin tutkakuva (arkistokuva)

MOB-harjoitus ja käsipystykeikka

Keskiviikkoharjoituksissamme oli tällä viikolla aiheena merimiestaidot. Koulutusvastaavat olivat suunnitelleet iltaan pienen solmutestin, manöveerausharjoituksia sekä yllättävänä elementtinä MOB-harjoituksen, jota muut kuin päällikkö ja harjoituspäällikkö eivät osanneet odottaa. Olimme liikkeellä kaikilla kolmella aluksellamme, joista PV Emmi ja PV Westhouse olivat ilmoittautuneet valmiuteen. Kuitenkin illan ainoan keikan ”vei” PV Furuno. Seuraavassa Marcuksen kertomana miten PV Furunon koulutusilta sujui:

—————————————-

Talkoona kunnostamamme PV Furuno on lunastunut paikkansa yhdistyksemme koulutusaluksena ja se on tullut tutuksi kaikille tämän vuoden harjottelijoille. Alus on niin suosittu että päälikkönäyttöjäkin on käyty tekemässä muistakin yhdistyksistä.

Keskiviikkona oli koulutusillan teemana merimiestaidot. Harjoituksessa keskityttiin erityisesti ankkurointiin ja siinä huomioitaviin asioihin sekä työturvallisuuteen. Anni ja Jussi olivat suunnitelleet illan harjoituksen ja aluksi kertasimme ryhmissä ankkurointia, kiinnistystapoja sekä meripelastajille aina tarpeellisia solmuja. Merelle suunnistettiin kaikkien Espoon kolmen aluksen voimin. PV Furuno suunnisti omaan harjoitukseensa Ilonan päälliköimänä kohti Varsasaaren länsirantaa, jossa harjoittelimme keula-ankkurointia. Itse harjoitus sujui mallikkaasti, mutta kuten kaikissa hyvissä harjoituksissa löysimme myös parannettavaa omasta suorituksestamme. Saimme myös hyvän muistutuksen työturvallisuuden tärkeydestä kun toinen ankkuria laskeneista henkilöistä putosi ”vahingossa” mereen harjottelijoiden yllätykseksi. Miehistö toimi kuitenkin moitteettomasti ja ilmoitti asiasta kuuluvasti päälikölle sekä ruorimiehelle ja osoitti meressä olevan miehen sijainnin. Aluksen ollessa tukevasti ankkurissa saatoimme keskittyä helposti ”varomattoman” spagettijalkaisen kansimiehen pelastamiseen. Uhri oli hyvissä voimissa ja pelastusliivit tietenkin päällä, joten apuvälineiden avulla miekkonen saatiinkin nopeasti ylös. Lopputuloksena oli kuitenkin hyvä muistutus kansityön riskeistä ja turvavälineiden tärkeydestä.

Harjoituksen jälkeen meillä oli hieman aikaa lähteä parantamaan paikallistuntemusta. Lähdimme suuntaamaan kohti Tvijälpin itäpuolta, mutta jo saaren pohjoispuolella iski odottamaton ”käsipysty” eli keikka, joka ei tule meripelastuskeskuksen kautta vaan apuamme pyydetään meidät huomattaessa. Kohtasimme kaksi alusta, joista toinen ajelehti konerikkoisena. Otimme yhteyden meripelastuskeskukseen ja PV Furunon kauden toinen ja Ilonan ensimmäinen päälikkönä suoritettu keikka oli selvä. Jokaiselle miehistön jäsenelle keikka oli ensimmäinen PV Furunolla. Saimme hinaustehtävän Mellstenin satamaan. Hinasimme alusta sekä perässä että kyljessä ja kertasimme hinauksessa huomioitavia asioita sekä työturvallisuutta. Petterin rakentama köysikela osoitti toimivuutensa tositilanteessa. Harjoittelijat osoittivat oppineensa ensimmäisen kautensa aikana paljon ja koko keikka meni oikein hienosti.

Päällikkönä I. Kitunen (kuva aiemmalta harjoitusajolta 7.7.2014)

 

Palosammutusharjoitukset

Harjoittelimme venepalon sammutusta Espoossa koko ”fleetin” voimin eli mukana menossa oli PV Emmi, PV Westhouse ja PV Furuno miehistöineen ja maalialuksen virkaa hoiti ”PR” Freddy (Terhi-soutuvene). Laskimme vuorotellen Freddyn irti Miessaarenselällä ja jokainen alus kävi ”sammuttamassa” Freddyä nuolevat vessapaperiliekit vuoronperään. Koska miehistöä oli harjoituksissa mukana runsaasti, jokainen alus teki sammutuksen kahteen kertaan, että jokainen miehistön jäsen sai olla sammuttamassa paloa ainakin kerran.

PV Furuno sammutusvuorossa

PV Furuno hinaamassa ”PR” Freddya tuulen yläpuolelle seuraavaa sammutustehtävää varten

Erään koulutusajon yhteydessä käytimme PV Furunon maskottia, RNLI-nalle nimeltä Olli, kannella. Olli tykkäsi kovasti.

Olli matkustajana

Olli tähystää

Trossi-keikalla

Olemme todenneet, että PV Furuno sopii vallan mainiosti kiireettömien Trossi-keikkojen hoitoon. Tällä kertaa avustettava alus oli konerikkoisena saaressa ja PV Furuno miehistöineen kävi hakemassa aluksen turvasatamaan. Kyseisenä päivänä Espoon vesillä vallitsi aika kova merisumu, joka tekikin keikasta aika haasteellisen. PV Furunoon ei ole vielä asennettu Loisto-navigointiohjelmaa, ja Furunon NavNetista puuttuu tällä hetkellä Suomenlahtea tarkemmat kartat. Näin ollen navigointi kohteeseen ja sieltä pois tapahtui ”old skool” meiningillä, eli paperikartalle käännöspisteitä laskien ja tutkan avulla navigoiden. Mukana olleelle miehistölle tämä oli taas äärimmäisen hyvä muistutus siitä kuinka tärkeää on osata navigoida pelkän paperikartan avulla. Onneksi Espoossa tähän panostetaan paljon ja esimerkiksi harjoittelijat saavat navigoida karttaplotterin avulla vasta kun navigointi sujuu hyvin paperikartan avulla.

PV Furunon aina vain kasvavalle hankintalistalle tuli kunnon sumutorvi, koska nyt aluksessa olevan pienen töötin avulla on todella hankala antaa äänimerkkejä sumussa. Töötin koosta huolimatta me tietenkin annoimme niitä, kun muilta liikkeellä olevilta aluksilta ei vastaavia merkkejä kuulunut ainuttakaan.

Näkyvyys oli heikohko…

Avustettava alus onneksi näkyi köyden päässä.

Lähempänä turvasatamaa ilma alkoi kirkastua

Ja lopulta sumu jäi kokonaan taakse

 

 

Vaihdetaan vapaalle! Tai sitten ei…

Bloggaaja/alusvastaava käväisi kesälomalla ja sai kesäkuun alussa Albaniaan tekstiviestin ”Furuno rikki. Vaihteisto ei löydä vapaata.” Onneksi meripelastajat ovat tehokasta väkeä ja pari päivää tämän viestin jälkeen Castellon pojat olivat käyneet katsomassa tilanteen ja ottaneet aluksen mukaansa telakalleen. Vaihteisto piti avata kokonaan ja sen jälkeen arvioida pitääkö koko homma uusia vaiko riittääkö vain tiettyjen osien uusiminen. Joka tapauksessa PV Furuno olisi pois kuvioista 2-4 viikkoa. Ja juuri kun harjoittelijakoulutukset olivat päässeet hyvään vauhtiin!

Onneksemme telakka oli sitä mieltä, että ihan varaosilla selvittäisiin, mutta juhannus ja loma-ajat painoivat päälle. Lopulta viime viikolla odottamamme soitto tuli, että Furuno on valmis palaamaan takaisin kotipesään. Vaihteistossa oli ollut sisällä ”vaikka mitä” ja se oli ”aikamoisessa kunnossa”. Mitään muuta alusvastaava ei sitten halunnutkaan kuulla… Noh, tulipahan sekin osa sitten korjattua. Taitaakin olla ainoa asia mihin ei vielä ole suuremmalti koskettu!

Toukokuussa olimme huomanneet, että vaihteiston öljysäiliön korkin tiiviste oli rikki eikä korkki ollut tiivis. Alusvastaavana tilasin uuden tikun ja lähdin kesälomalle ja ilmoitin miehistölle, että uusi tikku tiiviine korkkineen on matkalla ja saapuisi lomani aikana. Eilen kuulin, että tikku ei ollut ikinä saapunut, mutta Castello oli onnistunut laittamaan uuden tiivisteen ja korkki oli jälleen tiivis. Mutta koska aina pitää tietenkin jotain häikkää löytyä, niin nyt puuttuu jäähdytysveden paisuntasäilön korkista pari senttiä tiivistettä.

Eilen PV Furunolla päästiin kuitenkin tekemään taas koulutusajoa. Ensin kyseessä oli yksi päällikkökoe ja yksi kansimiehen tyyppikoulutus ja päällikkökokeen ajo-osuuden suoritus. Tämän jälkeen pääsimme lähtemään vielä reilun tunnin mittaiselle koulutusajolle tsekkaamaan, että kaikki on kunnossa. Käsipystykeikkakin olisi ollut tarjolla, kun eräässä satamassa veneiljä pyysi apuvirtaa. Valitettavasti Furunon varusteista puuttuu vielä buusteri, jouduimme pyytämään veneilijää soittamaan meripelastuksen numeroon ja pyytämään apua sitä kautta. Harmillisesti veneellä ei ollut Trossia ja koska vene oli turvallisesti satamassa eikä merihädässä, ei keikkaa tästä Espooseen tullut. Toivottavasti veneiljä pääsi jatkamaan matkaa kotisatamaansa muin keinoin!

Päällikkökokeen ajo-osuutta valvovaa päällikköä odotellessa voi ottaa rennosti!

Laituriin ajoharjoittelua. Täkkärinä N. Nurmi.

 

Päällikkönä I. Kitunen

 

Rok rok!

En tiedä viettikö PV034 paljon aikaa Kuopio tanssii ja soi –festareilla majaillessaan Kuopiossa, mutta uskallan kuitenkin väittää, että PV Furuno oli kuluneella viikolla elämänsä ensimmäisessä rockkonsertissa. Espoon Meripelastajat ovat ottaneet tavaksi käydä valvomassa erilaisia suuria meren äärellä tapahtuvia tapahtumia ja joka kesäinen Sonisphere Hietalahden rannalla on yksi sellainen. Keikalle lähdettiin kaikkien kolmen aluksen voimin.

”Aja kohti tuota rock-konserttia” (kuva Matti Nurmi)

PV Furunolla saavuimme paikalle juuri sopivasti ennen Metallican keikan alkua ja ankkuroimme aluksen viranomaisten ohjeen mukaisesti blokkaamaan siviilipaattien liikkumista liian lähelle rantaa. PV Westhouse oli jonkun matkaa meidän edellä ja PV Emmi liikuskeli ulkolaidoilla, koska sen paatin hyttiin ei kumminkaan kuule musiikkia. PV Westhouse ja PV Furuno sen sijaan tarjosivat kohtuulliset konsertin kuuntelumahdollisuudet. PV Emmin etuna oli lämmin ohjaamo

PV Westhouse ja Suomen kesä

Keli oli vähän turhan ”Suomen kesä”-mainen eli +7 C ja jäätävää vesisadetta. Tämä rajoitti huomattavasti veneiden määrää Hietalahdella ja ilta sujuikin rauhallisesti. PV Emmin miehistö sinnitteli loppuun asti kun PV Furuno ja PV Westhouse suuntasivat kotimatkalle hieman ennen puolta yötä. PV Furunolla kävimme tekemässä vielä laituriin ajo –harjoittelua, joka oli haastavaa vähän jokaiselle kovan tuulen puskiessa alusta poispäin laiturista. Päässä soi Metallican Unforgiven koko kotimatkan. Kunnes päällikkö alkoi laulamaan ruotsalaista poppia…

Metallican tahdissa

Kyllä se aurinko paistaa PV Furunollekin

Viimeiset pari viikkoa on keskitytty huoltohommien sijaan ihan siihen mihin PV Furuno on tarkoitettu, eli koulutusajoihin. Kävipä PV Furuno esittäytymässä niille oikeille furunolaisille kun Furunon (siis sen yrityksen) työntekijät viettivät kevätpäivää Espoon saaristossa.

Muutamia kohtia on toki tullut lisää huoltolistalle, mutta ei mitään akuuttia. Castellon Ari kävi asentamassa Furunoon ihan uuden siirtopumpun ja hehkun. Samalla tutkittiin kierroslukumittaria, jota ainakaan allekirjoittanut ei ole nähnyt ikinä toiminnassa. Kosketus toimii ihan ok ja kierrosten määrä näyttäisi siirtyvän moottorista mittariin, mutta mittari ei vaan heilahda. Eli ostoslistalla on uusi mittari.

Tosi ergonomista nämä asennushommat

Ostoslistalla on myös ”lastenistuin” eli jonkinlainen koroke laitettavaksi ruorimiehen penkille hukkapätkien toimiessa ruorimiehinä. Kaipa sitä voisi penkkiä voisi nostaa vähän ylöspäinkin, mutta sitten metriheikit (tai ehkä oikeammin yhdistyksemme yksi ainoa metri-Heikki, eli puheenjohtajamme) kolauttaa päänsä kattoon. Jonkun verran tulee ajeltua pää kattoluukusta ulkona, mutta ihan täysille hukkapätkille sekään ei toimi kun silmät jää juuri katon kohdalle.

Powered By Furuno

Hinausköysi oikealla paikalla

Ruorinaisena I. Kitunen

Onhan tää vaan sairaan siistii! Ruorinaisena A. Muukkonen

PV Furuno osallistui myös menestyksekkäästi Espoossa tapahtuneeseen ALTTR:n (alusluokkatarkastustyöryhmä) testauspäivään. Lähinnä Furuno toimi maalialuksena, mutta osallistui myös paaluvetokokeeseen, josta tulokseksi rapsahti 465 kg. Poliisien Ville 4 -alus sai saman tuloksen 125hv perämoottorin kanssa (lähde Matti Nurmi).

PV Furuno siellä kaikkien muiden meripelastusalusten joukossa (kuva Heikki Wichmann)